oficiálne správne opovede na niektoré otázky:
A
1) Z akych zdrojov ziskavaju znalost a) neuronove siete, b) (fuzzy) expertne systemy, c) prirodne inspirovane prehladavacie algoritmi (geneticke algoritmi)?
a)Z dát
b)Zo skúsenosti
c)
2) Predstavte si, ze v jednej tovarni riadi technologicky proces clovek a v druhej riadi ten isty proces expertny system. Ktorymi vlastnostami ES nedisponuje? Uved priklad situacie kedy ES moze mat problemy.
Tvorivosť, robustnosť, sebareflexia, vš. znalosti
3) Cim je charakterizovany prvok fuzzy mnoziny. Nakreslite funkciu prislusnosti k lingvistickej premennej "vlazny".
Názvom množiny a mierou príslušnosti k nej.
4) Uvedte priklad kontrolovaneho ucenia neuronovej siete pri klasifikacii.
Klasifikcia bankových transakcií na podozrivé a nepodozrivé. Trénovacia množina obsahuje usporiadane dvojice priznakov a triedy do ktorej priklad charakterizovany danou mnozinou priznakov patri
5) Co je to funkcia vhodnosti a co je to plocha vhodnosti (geneticke algoritmy)?
Funkcia popisujúca chovanie jedinca.
Plocha v priestore riešení, n rozmerov charakterizuje riesenie, n+1 rozmer jeho vhodnosť.
6) Co je to celularny system? Naznacte ako funguje hra LIFE.
Dynamický systém, diskrétny v priestore, čase aj vo funkčných hodnotách (stavov)
Prechodová funkcia obvykle vo forme sady pravidiel.
LIFE-štvorcová mriežka. Pravidlá prechodu zo stavu do stavu na zaklade susedstva (zrod - 3 susedia; prezitie - 2,3; smrt - ostatne stavy)
B
1) Ake zakladne typy problemov riesia inteligentne systemy?
Klasifikácia, predikcia, optimalizácia, riadenie procesov, transformácia signálov, simulácia pamäte.
2) Co je v expertnom systeme baza znalosti a baza dat? Uvedte priklad.
Báza znalosti-pravidlá.
Báza dát-vstupy do ES(odpovede na otázky)
3) Ako sa lisi mnozina a fuzzy mnozina. Nakreslite funkciu prislusnosti k lingvistickej premennej "priemerne inteligentny".
ostro a neostro ohraničená množina.
4) Co je to zhlukovanie? Uvedte priklad a v ktorej faze procesu objavovania znalosti sa moze pouzit?
ohraničenie množín podobných prípadov. Dolovanie v dátach.
5) Popiste zakladne geneticke operatory (proces tvorby potomkov). Co robia a preco?
kríženie - premiesanie genetickeho materialu rodicov (prehladava sa priestor medzi rodicmi)
mutácia - zmena genetickeho materialu (prehladavaju sa nove oblasti priestoru)
6) Ake su zakladne typy architektur agentov? Popiste.
Reaktivne, Hybridné, deliberatívne, behavious based.
A
1) Z akych zdrojov ziskavaju znalost a) neuronove siete, b) (fuzzy) expertne systemy, c) prirodne inspirovane prehladavacie algoritmi (geneticke algoritmi)?
a)Z dát
b)Zo skúsenosti
c)
2) Predstavte si, ze v jednej tovarni riadi technologicky proces clovek a v druhej riadi ten isty proces expertny system. Ktorymi vlastnostami ES nedisponuje? Uved priklad situacie kedy ES moze mat problemy.
Tvorivosť, robustnosť, sebareflexia, vš. znalosti
3) Cim je charakterizovany prvok fuzzy mnoziny. Nakreslite funkciu prislusnosti k lingvistickej premennej "vlazny".
Názvom množiny a mierou príslušnosti k nej.
4) Uvedte priklad kontrolovaneho ucenia neuronovej siete pri klasifikacii.
Klasifikcia bankových transakcií na podozrivé a nepodozrivé. Trénovacia množina obsahuje usporiadane dvojice priznakov a triedy do ktorej priklad charakterizovany danou mnozinou priznakov patri
5) Co je to funkcia vhodnosti a co je to plocha vhodnosti (geneticke algoritmy)?
Funkcia popisujúca chovanie jedinca.
Plocha v priestore riešení, n rozmerov charakterizuje riesenie, n+1 rozmer jeho vhodnosť.
6) Co je to celularny system? Naznacte ako funguje hra LIFE.
Dynamický systém, diskrétny v priestore, čase aj vo funkčných hodnotách (stavov)
Prechodová funkcia obvykle vo forme sady pravidiel.
LIFE-štvorcová mriežka. Pravidlá prechodu zo stavu do stavu na zaklade susedstva (zrod - 3 susedia; prezitie - 2,3; smrt - ostatne stavy)
B
1) Ake zakladne typy problemov riesia inteligentne systemy?
Klasifikácia, predikcia, optimalizácia, riadenie procesov, transformácia signálov, simulácia pamäte.
2) Co je v expertnom systeme baza znalosti a baza dat? Uvedte priklad.
Báza znalosti-pravidlá.
Báza dát-vstupy do ES(odpovede na otázky)
3) Ako sa lisi mnozina a fuzzy mnozina. Nakreslite funkciu prislusnosti k lingvistickej premennej "priemerne inteligentny".
ostro a neostro ohraničená množina.
4) Co je to zhlukovanie? Uvedte priklad a v ktorej faze procesu objavovania znalosti sa moze pouzit?
ohraničenie množín podobných prípadov. Dolovanie v dátach.
5) Popiste zakladne geneticke operatory (proces tvorby potomkov). Co robia a preco?
kríženie - premiesanie genetickeho materialu rodicov (prehladava sa priestor medzi rodicmi)
mutácia - zmena genetickeho materialu (prehladavaju sa nove oblasti priestoru)
6) Ake su zakladne typy architektur agentov? Popiste.
Reaktivne, Hybridné, deliberatívne, behavious based.