• Welcome to TUKE FÓRUM - Fórum pre Å¡tudentov Technickej Univerzity v KoÅ¡iciach.
 

Znalostne systemy

Started by Eghinka, 21.09.2010, 21:03:15

« predchádzajúce - ïal¹ie »

DeViLvs

Quote from: puq on  04.01.2011, 22:14:00
edit: este dalsia chyba ma napadla pri hanojskych veziach pri tom grafe ma byt vsade obluk lebo vsetko to su AND uzly
Ktory graf si myslel? Ten na strane 8? Lebo ten nepatri k Hanojskym veziam podla mna...

puq

Quote from: DeViLvs on  14.01.2011, 04:04:27
Quote from: puq on  04.01.2011, 22:14:00
edit: este dalsia chyba ma napadla pri hanojskych veziach pri tom grafe ma byt vsade obluk lebo vsetko to su AND uzly
Ktory graf si myslel? Ten na strane 8? Lebo ten nepatri k Hanojskym veziam podla mna...

ja myslim 2.10 slide

DeViLvs

Quote from: puq on  14.01.2011, 05:10:59
ja myslim 2.10 slide
jaj, pravda, tam by mali byt tie obluky. Inak tie sipky na slide 2.7 nema, ale na 2.10 uz ma, to (ne)maju byt vsade? Bol by som nerad, keby mi za take blbosti nieco strhaval.

Casso

Quote from: maTo on  14.01.2011, 01:45:20
Quote from: Casso on  13.01.2011, 23:11:43
Ja som siel posledny a bol som jeden zo styroch co mali Fx. sux...
a zapisal ti to? mne nejde sa prihlasit bez toh na dalsi termin...pizdy...a ked mu napisem mail..ta to mozem ist rovno na skusku neprihlaseny, bo to isto neprecita...
Ani mne nejde. rano mu nqpisem a ak nespravi nic, pridem na drzovku.

DeViLvs

Pocujte, preco lacny algoritmus nie je uplny ani pripustny a Algoritmus A* uz je pripustny aj uplny?
Takisto preco prehladavanie do hlbky nie je uplne a moze uviaznut?

puq

Quote from: DeViLvs on  16.01.2011, 07:44:11
Pocujte, preco lacny algoritmus nie je uplny ani pripustny a Algoritmus A* uz je pripustny aj uplny?
Takisto preco prehladavanie do hlbky nie je uplne a moze uviaznut?

pri lacnom a  A* je to kvoli tej vyhodnocovacej funkcii ale ze preco tak to netusim a s tym uviaznutim som si tiez lamal hlavu :D a nakoniec som si povedal ked to tam ma tak to asi bude dobre :D


DeViLvs

pocujte, pri prehladavani do sirky AND/OR grafu, v bode 5 je (pr.3 str.15): "Ak su vsetci bezprostredni nasledovnici koncove uzly reprezentujuce elementarne ulohy, potom ich oznac ako riesitelne a pokracuj dalsim krokom. V opacnom pripade chod na krok 2."

Lenze co ak nejaky uzol ma povedzme 2 nasledovnikov, z toho jeden je dalsi expandovatelny uzol a druhy je elementarna uloha. Tento uzol=elementarna uloha neoznaci ako riesitelny, iba ostane v OPEN a vrati sa naspat na krok 2, kde zoberie tento uzol z OPEN, pokusi sa ho expandovat (krok 3), lenze nema nasledovnika (kedze je to koncovy uzol), takze ho oznaci za neriesitelny, co je blbost.

Kde som spravil chybu? :)

Viper_No1

... napiste niekto ake otazky mala B skupina pls
3 zasady do zivota:
"Skutocne mudry muz nikdy neskace roznozku cez chrbat jednorozca."
"Nepi rano kavu. Nebudes moct cele doobedie zaspat."
"Mylit sa je ludske, ale naozaj nieco zamotat je mozne len pomocou pocitaca."
+bonus: "Nikdy nejedz zlty sneh!"

puq

sa cudujem ze nikto este nenapisal :D tak:

alfa-beta procedura
usudzovanie so semantickymi sietami
unifikacny algoritmus

Viper_No1

takze ked uz sa stratili tie posty:
2.termin:

A skupina:
- algoritmus rozkladu problemu na podulohy (zrejme ten vseobecny chcel, ja som dal aj do sirky)
- spatne zretazenie
- unifikacny algoritmus

B skupina:

1, ?-ß procedura
2, definovat ramce
3, alg. dokazovania rezolucnou metodou

---------------
vacsinou sa pyta:

?-ß procedura
MinMax procedura
Semanticke siete
Ramce
dopredne & spatne zretazenie
alg. rozkladu na podulohy
unifikacia
rezolucna metoda
skolemizacia
zivot. cyklus znalostneho systemu
backtracking
priznakove mriezky
z akych casti pozostava zs
operacia zdruzovania podla vzorov
prenexovu formu
3 zasady do zivota:
"Skutocne mudry muz nikdy neskace roznozku cez chrbat jednorozca."
"Nepi rano kavu. Nebudes moct cele doobedie zaspat."
"Mylit sa je ludske, ale naozaj nieco zamotat je mozne len pomocou pocitaca."
+bonus: "Nikdy nejedz zlty sneh!"

Viper_No1

niekto tu vysvetloval tento algoritmus...
ak by bol taky dobry a vysvetlil to este raz? lebo som si to neskopiroval...

Algoritmus spätného zreťazenia:
function SPäTNÉ-ZREŤAZENIE-PRAVIDIEL (BP, cieľ)
            returns úspech alebo neúspech
 inputs: BP, báza pravidiel
        cieľ, hypotéza, ktorú interpret pravidiel preukazuje
 static: PP, pracovná pamäť
       MAP, množina aplikovateľných pravidiel
       aktuálne_pravidlo, pravidlo
 if cieľ platí then return úspech
 MAP <- VYTVOR-KONFLIKTOVÚ-MNOŽINU (cieľ, BP, PP)
loop do
   if MAP je prázdna then return neúspech
   aktuálne_pravidlo <- RIEÅ ENIE_KONFLIKTOV (MAP)
   MAP <- MAP / { aktuálne_pravidlo }
   if SPäTNÉ-ZREŤAZENIE-PRAVIDIEL (BP, PODMIENKA (aktuálne_pravidlo))
      then return úspech
end
3 zasady do zivota:
"Skutocne mudry muz nikdy neskace roznozku cez chrbat jednorozca."
"Nepi rano kavu. Nebudes moct cele doobedie zaspat."
"Mylit sa je ludske, ale naozaj nieco zamotat je mozne len pomocou pocitaca."
+bonus: "Nikdy nejedz zlty sneh!"

milaninho

Quote from: Viper_No1 on  23.01.2011, 17:49:50
niekto tu vysvetloval tento algoritmus...
ak by bol taky dobry a vysvetlil to este raz? lebo som si to neskopiroval...

Algoritmus spätného zreťazenia:
function SPäTNÉ-ZREŤAZENIE-PRAVIDIEL (BP, cieľ)
            returns úspech alebo neúspech
 inputs: BP, báza pravidiel
        cieľ, hypotéza, ktorú interpret pravidiel preukazuje
 static: PP, pracovná pamäť
       MAP, množina aplikovateľných pravidiel
       aktuálne_pravidlo, pravidlo
 if cieľ platí then return úspech
 MAP <- VYTVOR-KONFLIKTOVÚ-MNOŽINU (cieľ, BP, PP)
loop do
   if MAP je prázdna then return neúspech
   aktuálne_pravidlo <- RIEÅ ENIE_KONFLIKTOV (MAP)
   MAP <- MAP / { aktuálne_pravidlo }
   if SPäTNÉ-ZREŤAZENIE-PRAVIDIEL (BP, PODMIENKA (aktuálne_pravidlo))
      then return úspech
end


tak znova.. algoritmus dokazuje jeden ciel, preto je vstupom dokazovana hypoteza - ciel.. dalej samozrejme potrebuje Bazu pravidiel BP..
1. ako prve zisti, ci ciel nahodou nie je dokazatelny (t.j. ci napr. nie je axiomou systemu), ak ano , nie je co riesit, vracia uspech
2. inak vytvori MAP - mnozinu aplikovatelnych pravidiel, analyzou pracovnej pamäte PP, principialne je aplikovatelne pravidlo take pravidlo z bazy pravidiel, ktore ma v dosledkovej casti vyskyt dokazovaneho ciela, hypotezy, teda MAP bude obsahovat vsetky pravidla s cielom v pravej casti pravidla
3. ak je MAP prazdna (t.j. nie je pravidlo, ktorym by sa dal ciel dokazat), koniec alg. a vracia sa neuspech
4. vyberie sa aktualne pravidlo podla nejakej logiky riesenia konfliktov (napr. nahodne, alebo prve v poradi)
5. aktualne pravidlo sa odstrani z MAP (tymto sa MAP vyprazdnuje, ak sa v cykle vyprazdni uplne, tak 3. krok ohlasi ze ciel nie je dokazatelny)
6. tu sa testuje podmienkova cast aktualneho pravidla, ta sa samozrejme moze skladat zo zlozitejsich logickych vyrazov ako len jednej hypotezy, v jeho algoritme je to vyjadrene iba principialne.. v skutocnosti moze ist napr. o testovanie vsetkych hypotez v podmienkovej casti a teda o akysi cyklus. implementacia vsak nie je podstatna, ide o to ze vezmes podmienkovu cast a pouzitim rekurzivneho volania spatneho zretazenia sa ju pokusis dokazat
7. ak sa ti podmienkovu cast aktualneho pravidla podari dokazat tak si vlastne dokazal ze hypoteza je dokazatelna pouzitim daneho pravidla a vracias uspech
8. inak pokracujes 3. krokom (tj skusis dalsie pravidlo, ak este nejake pouzitelne je)

ak chces, mozem ti poslat, resp. niekde zavesit program na vizualizaciu ZS na baze pravidiel, co sme mali ako zadanie, myslim ze ten to dost dobre ukazuje (aj ked nas alg. ten 6. krok konkretnejsie, aby sme to vedeli vizualizovat, ale princip je ten isty)

Rainman9

Nespominal Sivy ci este bude nejaky termin okrem toho zajtrajsieho ?  ???

roman5555

posledny termin v piatok 11.2.2011 o 10:00 A-537 myslim tam kde boli aj doteraz skusky .