Ahojte,
rád by som skonzultoval niektoré nejasné odpovede na ešte nejasnejšie otázky z predmetu DBS. Mám viac takýchto otázok, ale tak postupne.
Zápis do log súborov (journal files) sa deje v mometoch, kt. sa volajú:
-write point
-commit point
-checkpoint
-abort point
V dostupných zdrojoch som nenašiel relevantnú odpoveď. Ak to je možné, prosím aj odkaz na zdroj informácie. Ďakujem za pomoc.
Edit: Je to commit point a check point
Ďalšia otázka, kde nie je jasná správna odpoveď:
Koľko normálnych foriem poznáme ?
a) 5
b) 3
c) 7
d) ani jedna odpoveď nie je správna
Dôvod: pôvodne boli definované tieto normálne formy: 1.NF, 2.NF, 3.NF. Potom pribudli 4.NF a 5.NF. Tiež z 3.NF vznikla silnejšia verzia tzv. BCNF (Boyce/Codd normal form). To je spolu 6 foriem. Ak nepočítam BCNF, tak iba 5. Ale nie je možné jednoznačne rozhodnúť, či autor otázky BCNF za formu považuje alebo nie. Nie je jasné, či správna odpoveď je a) alebo d).
Dodnes som si myslel, že predmet DBS iba nasiera študentov. Tých, čo sa nevyznajú do databáz, od databáz ešte väčšmi odradí a tých čo DB programujú ako hobby alebo profesionálne, tak iba rozčuľuje prehnanými požiadavkami a písaním selectov "na papier" a nastoľuje otázku načo nám programátorom vôbec je kontrola syntaxe a nástroje ako compilery a všetka tá nadstavba okolo ? Prečo rovno nepísať programy v strojovom kóde ? Prečo nenapísať celú databázovú aplikáciu v notepade na jeden šup a rovno ju poslať zákazníkovi nech si to hodí do stroja (alebo aj do ...).
No mýlil som sa. Predmet DBS produkuje úžasne kreatívnych ľudí. Kreatívnych web a html developerov, šikovných JavaScript kóderov a rôznych iných vynaliezavých týpkov.
Totiž, dostal sa mi do rúk jeden úplne nevinne vyzerajúci html súbor. A musím povedať: študenti, kolegovia, autori tej veci a toho nápadu kam skryť iné veci, klobúk dole ! Chvíľu mi trvalo, kým som prišiel na to, ako ten skript funguje, ale je to fakt super nápad ! Jasné, že nemôžem napísať otvorene v čom je ten nápad, ale vy čo ste autori tej veci, tak máte môj obdiv. Vytvorené podľa hesla "Pod lampou je najväčšia tma.". Paráda.
Ešte jedno heslo sa mi tlačí do hlavy: "Kto to vie, ten to robí, kto to nevie, ten to učí." Sorry, ale musel som.
ved to tu postni, znie to zaujimavo
kedze sa tu riesia otazky ohladom DBS, tak ja mam jednu.. tyka sa konkretne zadania.. chcela by som vediet ci sa da v SQLku vymysliet aby mi automaticky spocitavalo/odpocitavalo hodnoty v tabulke. Nemyslim SELECT!! :).. to viem, ale mna zaujima ci sa daju tabulky nastavit tak aby sa v nich vypocitali hodnoty, ci to mam vsetko surovo nahadzat aj s vypocitanimi hodnotami?.. uz asi 2 dni za tym sedim a hladam info a stale nic k veci.. ???
a co potrebujes spocitat? nieco ako
select 1+1 from dual; -- ????
alebo nieco ako
select muzi+zeny as pocet_ludi from obyvatelstvo; -- ????
Quote from: mirek on 19.04.2013, 22:11:45
a co potrebujes spocitat? nieco ako
select 1+1 from dual; -- ????
alebo nieco ako
select muzi+zeny as pocet_ludi from obyvatelstvo; -- ????
;D nie takto som to myslela.. praveze chcem vediet ci sa to da riesit
inak ako cez SELECT.. viem, ze selectom sa taketo pocty daju riesit.. ale ja som myslela, ze ci pri vytvarani tabulky sa da nadefinovat stlpec tak aby sa z inych stlpcov v tabulke vyratavala automaticky hodnota??.. ak sa to neda, tak sa zbytocne trapim.. pekne tam nacapem hodnoty a budem sa modlit aby bolo moje riesenie spravne a zadanie co najlepsie spravene ;)
Spraviť sa to dá, ale na DBS sa to neučí, takže zbytočná strata času...
to sa da asi spravit trigger-mi, ale vtedy som chybal :-( pomocou nich by malo byt mozne naviazat akciu (aktualizacia udajov v tabulke) na udalost (zmena udajov v tabulke)
Dakujem za info.. ;) uz sa s tym nebudem trapit.. som to chcela mat vymakane, ale ked je to tak, ze sa to nejak da ale nas to ani neucia.. tak naco sa s tym tak mordovat.. :ropebanana:
ale musim priznat, ze ma to aj tak dost zaujima ako by to bolo.. ale asi to aktualne pre toto zadanicko nestoji zato..:D snad sa mi raz podari k tomu dostat aby som sa to naucila.. lebo SQLko mam celkom rada :embarassed: :D
Quote from: Sif on 20.04.2013, 02:55:18
ale musim priznat, ze ma to aj tak dost zaujima ako by to bolo.. ale asi to aktualne pre toto zadanicko nestoji zato..:D snad sa mi raz podari k tomu dostat aby som sa to naucila.. lebo SQLko mam celkom rada :embarassed: :D
Informatici majú na Ing. stupni (4. ročník) voliteľný predmet TBIS II. Tam sa riešia aj spomínané triggre ;)
Quote from: veteran on 20.04.2013, 13:57:00
Quote from: Sif on 20.04.2013, 02:55:18
ale musim priznat, ze ma to aj tak dost zaujima ako by to bolo.. ale asi to aktualne pre toto zadanicko nestoji zato..:D snad sa mi raz podari k tomu dostat aby som sa to naucila.. lebo SQLko mam celkom rada :embarassed: :D
Informatici majú na Ing. stupni (4. ročník) voliteľný predmet TBIS II. Tam sa riešia aj spomínané triggre ;)
len dufam že to bude mať väčšiu úroveň ako TBIS I. ...
preco vacsiu uroven?? podla mna ked si sa predtym absolutne s sql - kom nestretol a robil si vsetky domace sam tak to bolo tak akurat
ja som sa napr. naucil toho celkom dost :P
Quote from: veteran on 20.04.2013, 13:57:00
Quote from: Sif on 20.04.2013, 02:55:18
ale musim priznat, ze ma to aj tak dost zaujima ako by to bolo.. ale asi to aktualne pre toto zadanicko nestoji zato..:D snad sa mi raz podari k tomu dostat aby som sa to naucila.. lebo SQLko mam celkom rada :embarassed: :D
Informatici majú na Ing. stupni (4. ročník) voliteľný predmet TBIS II. Tam sa riešia aj spomínané triggre ;)
este sa do 4. rocnika dostat... ap ale aspon mam o to vacsiu motivaciu.. :)
suhlasim s kolegom m@tej-om.. podla mna je to fajn spravene.. ale samozrejme je dolezite aj to koho mas ako cviciaceho.. ;)
pally to myslel na predmet TBIS I, nie na DBS .. databazove systemy su fajn, tiez som sa na tom predmete dost naucil. V tretom rocniku je predmet TBIS I, ktory fakt nema uroven :D
jaaaj, tak potom to je OK :)
btw. co sa tam uci??
myslim, ze tazko hovorit o tom, zeby sa tam nieco ucilo :D
Ale ma to byt o rychlom vyvijani aplikacii, prototypov pomocou programu jDeveloper. Vyklikava sa tam aplikacia, databaza atd.
neviem co bolo na tbis I, ale jdeveloper a vseobecne tie vyvojove prostredia okolo oraclu su najhorsie ake som kedy zazil
Quote from: tino8 on 21.04.2013, 00:41:08
neviem co bolo na tbis I, ale jdeveloper a vseobecne tie vyvojove prostredia okolo oraclu su najhorsie ake som kedy zazil
pravdu mas
presne jak xxx3 hovorí, neda sa hovoriť že tu sa niečo naučiš,,, pokial tomu nedajú nejakú normalnu formu a ked sa aspon trochu budu podobať tématicky cvičenia s prednaškami tak možno to niekde pokročí k lepšiemu..
aktualne to bola strata času, pretože jDeveloper sa tento rok robil prvý krat , a mali sme robiť niečo také ako študijné materialy pre mladšie ročníky....
OK ... povieš si nič sa tam neučilo ta pôjdem na ten predmet v 3. ročniku ... tu nejde o to či sa tam dačo učlo či ne .. ale jak tino8 povedal .. robiť s jDeveloperom webovú aplikaciu ktora ma byť princípom RAD system to je ako škrabať sa dookola hlavy ..
ten jDeveloper je taky užasný že vypiše ti chybu, opraviš ju, napíše ti dalšiu,,, potom ti to nejde spustiť,, spušťaš od znova a spusti sa to ... proste holubnik doslova..
DBS dalo aj mne dosť, dovtedy som databazy ani nevidel a teraz ked s nimi pracujem, tak nemam problém :) .. aj tak všetko je na nete :D
Nechcem, zakladať novú tému tak to hodím sem :), mám otázku na starších ako to prebieha u p.Telepovskej pri odovzdávaní zadania, čo sa zvykne pýtať, načo sa pripraviť :) ... ?
Quote from: morpheus00 on 21.04.2013, 22:52:22
Nechcem, zakladať novú tému tak to hodím sem :), mám otázku na starších ako to prebieha u p.Telepovskej pri odovzdávaní zadania, čo sa zvykne pýtať, načo sa pripraviť :) ... ?
gramatika, odstavce, kardinalita, logicka schema.. proste všetko ap
Ale ak si to robil sám tak s ňou nebudeš mať najmenší problem.
vedel by mi niekto pomoct ake tabulky potrebujem ? lebo mne ta skladova karta dokopy nič nehovori ... ???
Quote from: tino8 on 17.04.2013, 02:49:01
ved to tu postni, znie to zaujimavo
Keď to tu rovno napíšem, tak sa to prezradí a bude po paráde...
Ale je to zaujímavá vec, preto to urobím takto:
-niekde na nete na voľne dostupných zdieľacích službách je zbalený súbor, ktorý je určený nejakému Erikovi, ktorý tento obľúbený predmet navštevoval
-v tom súbore sú užitočné otázočky, ktoré sa nám zídu v týchto zápočtovo-skúškových dňoch
-ale pointa nie je v tých otázočkách
-pointa je v takom nenápadnom súbore, čo hovorí že ohnivá líška nič nenašla
-finta je v tom, že ohnivá líška to ani nehľadala, len to všetko zjedla do indexu
-takým poznávacím znakom je to, že ohnivá líška bude tvrdiť, že nič nenašla aj keď by to bola poľovačka v Afrike alebo nejaký chróm alebo spievané divadelné predstavenie
-potom už len jeden ťuk, na to, čo nenašla a... open sesame
Tak dúfam, že som sa vyjadril dosť nejasne lebo presne to bolo zámerom...
pekny puzzle :) ale dost jednoduchy :)
mam rad take, napr v zeroturnaround ich robia, a kto spravi nasledujuci ma moj respekt
http://zeroturnaround.com/fun/winter-is-coming-warm-your-brain-cells-with-a-java-developer-puzzle/ (http://zeroturnaround.com/fun/winter-is-coming-warm-your-brain-cells-with-a-java-developer-puzzle/)
aj ked neverim ze ho niekto zrobi, fakt je to brutal
Už mi je jasné prečo DBS je považované za taký ťažký predmet. Otázky robili študenti, ktorí často nemali ani šajnu, na čo sa pýtajú, ani aký je ďalší kontext k danej téme. Zaujímavý paradox, že musím vedieť odpovede na otázky ľudí, ktorí DBS nerozumejú alebo nerozumeli v dobe, kedy otázky robili. Aj keď sú takéto otázky postupne odfiltrované z testov (myslím si a dúfam), tak v podkladoch kolujúcich medzi študentami stále ostávajú. No a podklady samotné to je druhý problém. Väčšinou pochádzajú od tých študentov, ktorí sa v DBS skôr neorientujú a napriek tomu označia v obrázkoch svoje "správne odpovede". V podkladoch je potom asi 1/4 až 1/3 správnych odpovedí nesprávna. A ak sa ďalšie generácie spoliehajú na tieto "správne odpovede", tak si pekne znižujú šancu na úspech. 33% bodov môže ísť rovno dole. A potom dovi dopo, ech-juch, DBS si indi-vindi zopakujú o rok.
ty o čom točíš ? ;D
Uvediem príklad. Otázka:
Ak class(S) je povolenie subjektu a class(O) je klasifikácia objektu, potom pre operáciu zápis platí:
Potom nasledujú 4 možnosti, z ktorých 2 sú navzájom opačné a jedna z nich je správna. Problém je ten, že ktorá je správna závisí od implementovaného bezpečnostného modelu. V tomto prípade ide o Bell-LaPadula model alebo Biba model. O modeli sa však v otázke nič nehovorí. Vôbec nie je logicky správna takáto otázka, pretože je zamlčaný kontext. Vzhľadom na to, že sme na vysokej škole ma takýto štýl otázok dosť vytáča. A kým sa učím na skúšku, tak som podobných otázok videl viac než dosť. Len sa tvária odborne tie otázky, ale v skutočnosti vo VŠ testoch nemajú čo robiť.
stačí to nebrať tak vážne ... ten predmet sa dá spraviť s prstom v zadku a myslím že to vedia všetci ^_*
mozes byt rad/a, ze aspon nejake otazky mas k dispozicii dopredu
A co sa tyka nespravne vyhodnotenych alebo nejasne polozenych otazok na skuske, tak nie je problem ist potom za p. Telepovskou aby sa na tie otazky pozrela a pripadne ti ich prebodovala ak sa najde otazka, v ktorej oznacis spravnu odpoved, ale nevyhodnoti ti ju ako spravnu
Ok, beriem všetko, čo mi tu píšete. Jasné, že som rád, že vôbec je taká možnosť. Ja si len ventilujem pretlak pred skúškou.